marți, 12 august 2008

Vizita


3 februarie 2007, Bucuresti. Vizita antologica la Muzeul National de Arta al Romaniei.
Parter- 7 sali enorme pline de icoane si alte obiecte bisericesti din secolele XIV- XVII. Ma mir si acum de puterea de rezistenta de care am dat dovada atunci cand, dupa ce am trecut prin 3 sali unde numai figuri de sfinti mi-au defilat prin fata ochilor, simteam ca ma apuca disperarea. Am mai rezistat inca 4 camere concentrandu-ma in anihilarea impulsului de a-mi lua talpasita din acea enorma biserica improvizata. Privirile acelor persoane care au fost, mai sunt si vor fi adorate sute de ani de acum inainte ma apasau pe creier. Imi dau seama de obsesia poporului roman pentru religie . In secolele XVI-XVII artistii iubitei noastre tari nu pictau altceva decat icoane si biserici ceea ce denota oarecum o forma de involutie si primitivism, in occident lumea a evoluat ceva mai repede. Adica se picta is altceva, nu numai biserici si icoane. Rembrandt dormea demult in cimitir si in Romania inca se pictau sfinti, fecioare maria si hristosi in cantitati industriale. Primele portrete apar la noi in tara abia pe la 1800. Jalnic!
Ne oprim in fata figurii sfantului Nicolae care tine in mana o carte , deci a fost scriitor..In mod sigur a contribuit la realizarea acelei sfinte traditii la care deocamdata am alergie asa ca, daca isi pastra ideile pentru el , filozof ramanea.
Are o figura care pare blajina si linistita insa eu vad numai spaima in spatele aparentelor. Se observa un fel de "bumbi" - proeminente pe fruntea sfantului, cica a fost intelept. Hmm.... daca a avea fruntea umflata inseamna ca esti destept ma plec in fata lui intrucat eu nu posed asa ceva in cap... Acest batranel blajin si din cale afara de speriat mai face un semn cu mana care reprezinta semnul grecesc al unei initiale din numele lui Iisus insa eu, departe de a vedea asta am impresia ca face cu mana semnul OK si spune "OK baieti, e in regula daca va inchinati in fata mea si e si mai OK daca aveti impresia ca si credeti, inseamna ca am reusit sa va manipulez cum trebuie..."
In stanga marelui si importantului sfant ma priveste condescendent o alta mare sfanta, fecioara Maria a carei mantie de culoarea purpurei a fost pictata cu o vopsea foarte rara care se obtine prin uciderea cruda si nemiloasa a sute de melci nevinovati :-)) . Ma gandeam sa ma alatur asociatiei militantilor pentru impiedicarea uciderii melcilor purpurii ( n-am aflat inca numele acestei specii damnate) asta in cazul in care s-a gandit vreun nebun sa o infinteze ca eu n-am chef sa ma apuc de infintat asociatii , oricat de nobil ar fi scopul... oricum, pictarea acestei icoane a fost precedata de crime revoltatoare impotriva unor bieti melci fara de pacate pamantesti, atata paguba ca sa pictezi o amarata de icoana !
Trecem mai departe, alta pictura- coborarea lui Iisus de pe cruce.Apostolii si oamenii din jurul lui erau atat de suparati incat pareau mai morti decat rastignitul insusi. Uff! Atata jale pentru cineva care " de 2000 de ani se razbuna pe noi pentru ca nu a murit pe o canapea", si oricum a inviat deci, 0 Killed.
Un sfant mai interesant mi se pare Ioan Botezatorul, cel cu parul ciufulit si cu blana pe umeri care isi tine capul decapitat in mana, sfant anihilat in perioada lui de glorie fara sa banuiasca macar ce faima va trebui sa suporte post mortem.
Toti acesti sfinti si sfinte le inspira tuturor o privire detasata si blanda, dar eu am impresia ca ma privesc cu superioritate... E O Killed ,ei au bumbi pe frunte si eu n-am deci sunt destepti si eu ignoranta dar asta nu ma impiedica sa -i ignor. Unii dintre ei au pupilele dilatate, ceea ce inseamna ca in creierul lor predomina actiunea sistemului nervos simpatic care le induce spaima si anxietate. Normal ca le e frica daca urla dumnezeu la ei si le spune ca ii trimite in iad daca nu fac pe sfintii...
Mai vad o pictura a ingerului Gabriel, mesager mai rapid decat orice messenger, de ce nu fac rost si cei de la yahoo de aceasta tehnologie? Poate prea- pomenitul Gabriel ar fi de acord sa le dea exclusivitate....
Alta pictura a lui Iisus care se uita la mine atat de urat de parca ar fi primit un pumn direct in fata, hmm... poate fusese anuntat dinainte de moartea ingrozitoare care il asteapta si incerca sa se obisnuiasca si sa se consoleze cu ideea ca or sa il slaveasca toate babele dupa ce moare si mai si invie pe deasupra.
Ce fete suparate si bosumflate au unii sfinti! Normal, acum cateva sute de ani existau o gramada de oameni care se inchinau in fata icoanelor acum ajunse exponate de muzeu, oamenii aceia isi manifestau credinta in "n" moduri, acum lumea se inchina in fata altor icoane ,cele din muzeu sunt lipsite total de adoratie si slavire si de-aia se uita urat la cei ignoranti ca mine care nu pricep asemenea lucruri subtile cum ar fi traditia ortodoxa.
Dupa parcurgerea a 7 sali in care am scanat icoane si fete de sfinti, dupa 2 ore de disperare (atat a durat vizitarea acelei biserici improvizate), aveam impresia ca am fost complet exorcizata intrucat in cei 17 ani de cand fac umbra pamantului degeaba nu mai vazusem atatea figuri bisericesti cat mi-a fost dat sa vad in acele 2 ore antologice. Insa, exorcizarea mea a fost facuta in sens invers intrucat alergia mea la popi, icoane, biserici si sfinte traditii a crescut si mai mult in intensitate si am realizat ca deocamdata in mine s-a instalat un nihilism absolut in ce priveste toate formele de manifestare a religiei si toate zonele de fan-club ale lui Dumnezeu.
Aici mi-am incheiat dizertatia. Amin! :-)))

Niciun comentariu: